Τετάρτη 30 Μαΐου 2018

Κινητικότητα στη Σουηδία, στο νηπιαγωγείο “Maleviks”




60ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου

         Erasmus+ KA2  Project Nr: 2017-1-FR01-KA219-037172_5
«Une pédagogie européenne bienveillante et exigeante»

Κινητικότητα στη Σουηδία, στο νηπιαγωγείο “Maleviks”

Οι νηπιαγωγοί του 60ου Νηπιαγωγείου Ηρακλείου  Φορτούνα Ελένη και Κλαδά Ευαγγελία  πήραν μέρος στην  οργανωμένη  κινητικότητα για εκπαιδευτικούς στο νηπιαγωγείο “Maleviks” στο Κούλαβικ, Σουηδία από τις 14 έως τις 18 Μαΐου  2018, στο πλαίσιο του προγράμματος Εράσμους «Une pédagogie européenne bienveillante et exigeante», στο οποίο οι χώρες εταίροι είναι η Γαλλία, Αγγλία, Σουηδία, Ιταλία, Εσθονία και Ελλάδα.


Η τρίτη μας συνάντηση έγινε για να υλοποιήσουμε τον τρίτο στόχο του προγράμματος που ήταν η διαχείριση του χρόνου: υπάρχει συγκεκριμένο, αυστηρό πρόγραμμα ή μπορεί η νηπιαγωγός να το προσαρμόσει ανάλογα με τις καθημερινές ανάγκες των παιδιών; Υπάρχει χρόνος για ομαλή μετάβαση από τη μια δραστηριότητα στην άλλη;
Το νηπιαγωγείο Maleviks που επισκεφτήκαμε βρίσκεται στο Κούλαβικ, ένα μικρό χωριό 20 λεπτά μακριά από το Γκέτεμποργκ σε μια παραλιακή, εύπορη περιοχή με βίλες. Πήρε το όνομά του από ένα καράβι των Βίκινγκς.  Συστεγάζεται με το Δημοτικό και η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου είναι Προϊσταμένη και των πρώτων τάξεων του Δημοτικού.
Δέχεται παιδιά από 1-6 ετών και έχει 80 παιδιά κατανεμημένα 4 τμήματα με μεικτές ηλικίες. Υπάρχουν 12 νηπιαγωγοί και 2 βοηθοί, καθώς επίσης και προσωπικό καθαριότητας και μαγείρισσες. Το ωράριο είναι 06:30- 18:00, αλλά οι νηπιαγωγοί έρχονται σταδιακά και εργάζονται 7ωρο. Κάθε 2 ώρες έχουν μισή ώρα διάλειμμα (χωρίς τα παιδιά).Ενώ κάθε Δευτέρα είναι μέρα οργάνωσης κατά την οποία οι νηπιαγωγοί προγραμματίζουν το έργο τους χωρίς να έχουν παιδιά. 


 Το νηπιαγωγείο έχει τεράστιους χώρους εσωτερικά και εξωτερικά, τραπεζαρία και εργαστήρια (κοινά με το Δημοτικό), αίθουσες νηπιαγωγών και γραφείο Προϊσταμένης.


 








Είναι άρτια εξοπλισμένο με παιδαγωγικό αλλά και υλικοτεχνικό υλικό: υπάρχει καναπές σε κάθε αίθουσα, φωτιστικά, φυτά σε γλάστρες, κλπ.






Το σύστημά τους είναι τελείως παιδoκεντρικό: υπάρχει κάποιο θέμα, αλλά το κάθε παιδί είναι ελεύθερο να το προσεγγίσει με όποιο τρόπο θέλει. Υπάρχουν ελάχιστες δομημένες δραστηριότητες και οι νηπιαγωγοί λειτουργούν σαν παρατηρητές και βοηθοί των παιδιών. Τα παιδιά είναι ελεύθερα να πηγαίνουν σε όποιο τμήμα θέλουν, να βγουν έξω ό,τι ώρα θέλουν και να μάθουν με όποιο τρόπο επιλέξουν. Μεγάλη βαρύτητα δίνεται στην ανεξαρτητοποίηση και στην ανάπτυξη των συναισθημάτων και των σχέσεων των παιδιών. Το αποτέλεσμα είναι τα παιδιά να μην καταπιέζονται καθόλου και να μην υπάρχουν  φωνές ή καυγάδες.
Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες (όπως ένα παιδί με σύνδρομο Down) δεν πηγαίνουν σε ειδικά σχολεία, ούτε έχουν παράλληλη στήριξη. Αντίθετα, ειδική παιδαγωγός εκπαιδεύει τις νηπιαγωγούς και τα παιδιά πώς να βοηθάνε αυτό το παιδί να συμμετέχει στο πρόγραμμα του σχολείου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα παιδιά είχαν μάθει νοηματική για να μπορούν να επικοινωνούν με αυτό το παιδί.


 
(Εδώ δείχνει το παιδί στην κα. Κλαδά πώς να τραγουδήσει ένα τραγούδι στη νοηματική).
(Εδώ τραγουδάνε όλα μαζί στη νοηματική).

Οι γονείς μπορούν να τα φέρουν μέχρι τις 09:00 το πρωί και να τα πάρουν από τις 14:00-18:00, αλλά πρέπει να έχουν ενημερώσει για το πρόγραμμα της εβδομάδας τους.
Η παρατήρηση διαφόρων δραστηριοτήτων σε κάθε αίθουσα, συνοδευόταν από φύλλο καταγραφής των παρατηρήσεών μας και ακολουθούσε συζήτηση για τις διαφορές στη χρήση του χρόνου που υπάρχουν σε κάθε χώρα.
Επισκεφτήκαμε ακόμα το νηπιαγωγείο “Άσα”, το οποίο είναι επηρεασμένο από το Reggio Emilia, με 76 παιδιά 6 τμήματα και 15 νηπιαγωγούς (!).  


Επισκεφτήκαμε ακόμα το νησί Marstrand,  την πόλη Γκέτεμποργκ και το κάστρο Tjoloholm.







Παράλληλα, συζητήσαμε για την πορεία του προγράμματος (ήδη έχουμε ανεβάσει τα πρώτα στοιχεία στον ιστότοπο του προγράμματος). Αποφασίσαμε ότι πρέπει να επισπεύσουμε τις υπόλοιπες δράσεις μας, ώστε να είμαστε συνεπείς στο πρόγραμμα. Ακόμα, προγραμματίσαμε τις δράσεις και τις κινητικότητες της επόμενης χρονιάς.
Μετά την επιστροφή, διοργανώσαμε βραδιά ενημέρωσης και διάχυσης για τους γονείς στο χώρο του σχολείου.



Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου
Αμαλία Σηφάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου