Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023

Ιανουάριος στο τμήμα 4

 Χρόνια πολλά! Ευτυχισμένο το 2023!!



Νέα χρονιά, Νέα αρχή, Νέοι Στόχοι!!

Τι σημαίνει όμως "Βάζω ένα στόχο;"  Για να το κατανοήσουμε αυτό , αξιοποιήσαμε διδακτικά το παραμύθι της Pat Miller “ Ο Στόχος του Σκίουρου για τη Νέα Χρονιά".



Το σκιουράκι της ιστορίας μας, δυσκολεύεται να καταλάβει και αναζητά απαντήσεις.

Θα το βοηθήσουν οι φίλοι του τα ζώα να τις βρει; Θα βάλει τελικά και το ίδιο ένα ΣΤΟΧΟ για το Νέο Έτος;

Αφού διαβάσαμε το παραμύθι, ζητήσαμε από τα παιδιά να βάλουν τις καρτέλες ζώων σε χρονική σειρά όπως εμφανίστηκαν στην ιστορία (1ο, 2ο,...7ο), κάνοντας μια πρώτη εισαγωγή για φέτος στους τακτικούς αριθμούς.






Έπειτα, τους δώσαμε κάρτες με το αρχικό γράμμα κάθε ζώου για να κάνουν ταύτιση εικόνας-φωνήματος.







 Στη συνέχεια, έπρεπε να θυμηθούν και να ταιριάξουν κάθε ζώο με το στόχο που έβαλε για τη νέα χρονιά.

 Αφού τελειώσαμε από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά σκέφτηκαν τι στόχο θα ήθελαν να βάλουν τα ίδια για το 2023.

Έπειτα, κάποια τον έγραψαν και άλλα τον ζωγράφισαν σε ένα φύλλο εργασίας.






"Να μπω σε αεροπλάνο", "να μάθω να διαβάζω", "να βοηθήσω τους άλλους", "να γελάω πιο πολύ", είναι μερικοί από τους στόχους που έθεσαν τα παιδιά για το 2023 κι εμείς ευχόμαστε όλα τους να τους πετύχουν!!!

Το 2023 στάθηκε αφορμή για να παίξουμε μαθηματικά παιχνίδια, 





κυνήγι κρυμμένου θησαυρού 







και  για να γίνουμε ακόμα πιο δημιουργικοί.  






Φτιάξαμε και καπέλα για να καλωσορίσουμε τη νέα χρονιά!






Έπειτα, ασχοληθήκαμε με τη διαδοχή των μηνών! Φτιάξαμε το δέντρο του χρόνου με τα χεράκια μας και βρήκαμε ένα χαρακτηριστικό για τον κάθε μήνα. 










Προσπαθήσαμε να σκεφτούμε και άλλα επίθετα που προσδιορίζουν τον εαυτό μας και δημιουργήσαμε ένα ποίημα με αυτά!



"Γενάρης ο κρύος" λοιπόν, σύμφωνα με το ποίημα μας και βρήκαμε αφορμή για να επεξεργαστούμε "Το μαγικό γάντι", ένα ουκρανικό παραδοσιακό παραμύθι, πραγματικά εξαιρετικό.


Το δραματοποιήσαμε,







παίξαμε γλωσσικά και μαθηματικά παιχνίδια






και κάναμε φύλλο εργασίας για να κατανοήσουμε περισσότερο την έννοια των τακτικών αριθμών.


Βρισκόμαστε στην καρδιά του χειμώνα και αυτό φαίνεται στη φύση.
Παρατηρήσαμε, λοιπόν, πίνακες με χειμωνιάτικα δέντρα ζωγραφισμένα με μοναδικό τρόπο. Πόσα συναισθήματα μας προκάλεσαν... χαρά, μελαγχολία, μοναξιά, ενθουσιασμό, προσμονή.. Καθίσαμε κάτω από τα κλαδιά τους και συνομιλήσαμε μαζί τους.. 


                           

Πώς θα μπορούσαμε να ζωγραφίσουμε κι εμείς το δικό μας χειμωνιάτικο δέντρο;  Αφού ψηφίσαμε, αναδείξαμε τους δύο πιο αγαπημένους μας πίνακες και ιδού το αποτέλεσμα που προέκυψε από την ένωσή τους. Όμορφο και μαγικό όπως εμείς..









Ο Χειμώνας μας έδειξε την παγωμένη του πλευρά και μας ανάγκασε να φορέσουμε τα πιο ζεστά μας ρούχα! Όμως, ποια είναι αυτά; Τι χρειάζεται η ντουλάπα του Χειμώνα; Φτιάξαμε τη δική μας με όσα θα μας χρειαστούν και είμαστε έτοιμοι για τον χειμερινό καιρό! Η δική σας τι έχει μέσα;! 









Ο φίλος μας ο Άρης χρειάστηκε τη βοήθεια μας, για να φορέσει τα ζεστά του ρούχα κι εμείς του τη δώσαμε..







Διαβάζοντας παραμύθια για τον Χειμώνα, το χιόνι, τους χιονάνθρωπους αναρωτηθήκαμε "Γιατί το κρύο χιόνι ζεσταίνει τις καρδιές μας;" Εσείς τι θα απαντούσατε; Κάτι που σίγουρα ζεσταίνει την καρδιά μας είναι να φτιάχνουμε χιονάνθρωπο με τους αγαπημένους μας... Έτσι τραγουδήσαμε το τραγούδι του χιονάνθρωπου και φτιάξαμε τους δικούς μας!



















Θελήσαμε να στολίσουμε τα παράθυρά μας χειμερινά και μάλλον τα καταφέραμε κάνοντας χιονάνθρωπους με τόσες χιονόμπαλες όσα τα γράμματα του ονόματος μας!









Γράφοντας όλα αυτά τα γράμματα ακούσαμε παράξενους ήχους...κάποιος που μυρίστηκε τα γράμματα ήρθε για να φάει μερικά καθώς είναι ο αγαπημένος του μεζές! Το φαντασματάκι είχε γραμματολιγούρα κι εμείς δεν το αφήσαμε παραπονεμένο! Ήταν τόσο νόστιμα που αποφάσισε να μείνει στην τάξη μας για καιρό!




Ο όμορφος καιρός μας επέτρεψε τις αγροτικές εργασίες κι έτσι μια επίσκεψη στον κήπο μας ήταν απαραίτητη, καθώς χρειάζεται αρκετή περιποίηση! Σκάψαμε το χώμα για να μαλακώσει, αφαιρέσαμε πέτρες και σώσαμε όποιο σαλιγκάρι βρέθηκε στο δρόμο μας!












Συζητήσαμε για τα πολικά ζωάκια και τα ταξινομήσαμε με βάση το μέρος που ζουν,







τους φτιάξαμε "χιόνι" με αφρό ξυρίσματος και σόδα, για να νοιώθουν σαν στο σπίτι τους




και κανονίσαμε να συναντηθούν οι πιγκουίνοι με τις πολικές αρκούδες!





 


Συζητώντας για τα ζώα που ζουν στους πόλους η πολική αρκούδα μας θύμισε τα αστέρια και τους αστερισμούς και κάπως έτσι βρεθήκαμε να κατασκευάζουμε τον δικό μας αυτοσχέδιο προτζέκτορα αστερισμών.








Γνωρίσαμε τον αστερισμό του Κηφέα, της Λίρας, του Τοξότη, της Μεγάλης και της Μικρής Άρκτου που είναι γνωστοί στους περισσότερους ανθρώπους. Υπάρχουν, όμως, και οι αστερισμοί του παγωτού, της γοργόνας, του τρακτέρ και της καρδιάς που τους γνωρίζουμε μόνο εμείς, αφού είμαστε οι δημιουργοί τους.






Η Άννα μας έφερε και το δικό της αστερο-προβολέα που μας έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση..





Τι άλλο υπάρχει αλήθεια στον ουρανό;
Για να το μάθουμε, επιβιβαστήκαμε στο διαστημόπλοιο του Πίκου-Πίκου και πήγαμε μια βόλτα στη γειτονιά του ήλιου. 




Γνωρίσαμε τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος και μάθαμε τα χαρακτηριστικά τους μέσα από διασκεδαστικά αινίγματα.






Φορέσαμε τα πανιά μας και μεταμορφωθήκαμε σε πλανήτες, αστέρια, αστερισμούς, ήλιους, φεγγάρια, κομήτες, γαλαξίες και χορέψαμε με μελωδίες αστρικές και ρυθμούς πλανητικούς!










Έπειτα κατασκευάσαμε όλοι μαζί το Ηλιακό μας σύστημα,











το αποτυπώσαμε και σε ατομικό φύλλο εργασίας









και φτιάξαμε τα δικά μας μοναδικά τηλεσκόπια για να παρατηρήσουμε το "νυχτερινό ουρανό" με τους αστερισμούς!














Για να μην ξεχνάμε ποτέ πού βρισκόμαστε φτιάξαμε τον πλανήτη μας, τη Γη. Χρησιμοποιήσαμε κόλλα ατλακόλ, τέμπερα μπλε, τέμπερα πράσινη και αφρό ξυρίσματος. Το αποτέλεσμα βγήκε τρισδιάστατο και μας άρεσε πολύ!








Αργότερα, η θεματολογία μας πήγε στην εναλλαγή της μέρας με τη νύχτα. Φωτίσαμε με ένα φακό την υδρόγειο σφαίρα, όπως ο ήλιος φωτίζει τη Γη και αυτό μας βοήθησε να καταλάβουμε γιατί νυχτώνει και αν τελικά πηγαίνει κάπου  ο ήλιος.





Οι δραστηριότητες που κάνουμε τη μέρα είναι διαφορετικές από εκείνες που κάνουμε τη νύχτα;  Είπαμε τη γνώμη μας, ταξινομήσαμε εικόνες και αποτυπώσαμε στο χαρτί κάτι που κάνει ο καθένας από μας τη μέρα και τη νύχτα.



Με αφορμή το βιβλίο "Παρακαλώ μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι" του E. Carle, συζητήσαμε για τις 8 φάσεις του φεγγαριού και πήραμε ένα ημερολόγιο παρατήρησης για να ζωγραφίζουμε τη σελήνη κάθε βράδυ για ένα μήνα.







Στα τέλη του μήνα, αποκτήσαμε στην τάξη μας ένα ολοκαίνουριο προτζέκτορα και για να τον εγκαινιάσουμε πραγματοποιήσαμε βιντεοκλήση με την Ελίνα και τον Πίτερ. Η Ελίνα είναι η αδερφή της κύριας Αλίκης, που ζει στην Ταιβάν με την οικογένειά της. Ρωτήσαμε και μάθαμε πολλές χρήσιμες πληροφορίες για αυτή τη χώρα, όπως ότι όταν εμείς εδώ έχουμε μέρα, εκεί είναι απόγευμα και οι άνθρωποι γυρίζουν στο σπίτι τους για να ξεκουραστούν. Τους ευχαριστούμε πάρα πολύ!




Στις 27 Ιανουαρίου επισκεφτήκαμε το Πλανητάριο Κρήτης, όπου παρακολουθήσαμε ταινία στο θόλο με θέμα το διάστημα και έπειτα γίναμε μικροί επιστήμονες και εκτελέσαμε διάφορα πειράματα στην ειδική αίθουσα πειραμάτων. Περάσαμε πολύ όμορφα και δημιουργικά!






















Και καθώς μελετούσαμε τους πλανήτες σταματήσαμε στο τέλος του μήνα, για λίγο, για να γιορτάσουμε τους 3 Ιεράρχες που προσέφεραν τόσα στα παιδιά! Αυτή τη φορά μας έκαναν δώρο ένα γλυκό κουλουράκι και ένα παζλ του αριθμού 3! Χρόνια πολλά!!!












Αυτό το μήνα είχαμε γενέθλια στην τάξη μας, αλλά και το καθιερωμένο κόψιμο της βασιλόπιτας! Η Άννα μας έγινε 6 χρονών και το γιορτάσαμε με πολύ χορό και σπάσιμο πινιάτας, ενώ ο Εμμανουήλ αναδείχθηκε ο φετινός τυχερός καθώς βρήκε το φλουρί. Ευχαριστούμε πολύ τη μαμά του Γιάννη Κ. από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου μας για την λαχταριστή βασιλόπιτα που μας έφτιαξε!











Με αφορμή τα διδακτικά αντικείμενα που προσεγγίσαμε τον Ιανουάριο, γνωρίσαμε τα γράμματα Ι και Π και τον αριθμό 5. Τα επεξεργαστήκαμε βιωματικά με το δικό μας μοναδικό τρόπο και τα αποτυπώσαμε σε φύλλα εργασίας.





















Αυτά και άλλα πολλά συνέβησαν στην τάξη μας τον Ιανουάριο κι ευχόμαστε ο Φεβρουάριος να φέρει ακόμη περισσότερα! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου